23/07/21

Med eller uden blomster

Jeg har nogle forskellige sorter Hosta fordelt rundt omkring i haven. Jeg er virkelig glad for løvet, og de kan bruges på så mange forskellige måder. Men jeg er ikke just verliebt i blomsterne. Mange gange fjerner jeg blomsterstilkene inden de springer ud. Andre gange får de lov til at stå lidt. Jeg ved, at bierne er glade for dem, så nogle steder får de lov til at stå indtil bierne ikke gider mere. De eneste jeg egentlig synes er ok er de hvide blomster på H. sieboldiana 'Elegans' (sidste billede).

10 kommentarer:

  1. Efter at sneglene er begyndt at æde huller i bladene hos nogle af vores hosta, er jeg ikke så vild med dem længere og klipper dem gerne totalt tilbage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan jeg godt forstå. Det er så trist at se på sådanne hullede blade. Nogle af de sorter, som jeg har i haven, har meget tykke blade og dem gider sneglene heldigvis ikke spise.

      Slet
  2. Mange af hostablomsterne er ret fine, mens andre ikke er noget at samle på. Jeg har desværre også en del sneglebidte hostaer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er forskel på de forskellige sorter. Ærgerligt med de mange sneglebid.

      Slet
  3. Som du siger: med eller uden blomster! Og uanset hvilket hold man er på, så er Hosta en af de planter som man meget nødig vil undvære, når først den er kommet ind i haven. Så langt kan vi nok blive enige:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig med dig. Jeg vil meget nødig undvære hosta i min have.

      Slet
  4. ja det er sjovt med eller uden blomster i hosta. jeg hører til dem der er med. jeg klipper dem først væk når de er afblomsteret. Medmindre de skal sætte frø til mig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har kun prøvet en gang at tage frø fra en hosta og endte op med 5 vidt forskellige planter hvad angik størrelse, bladform, bladfarve og blomst. Det er sjovt som de krydser.

      Slet
  5. Jeg har det også svært med blomsterne. Ofte fordi de har sådan nogle fesne lilla nuancer, der ikke klæder ret mange andre blomster. De hvide er en klar undtagelse. Jeg har den, der hedder Royal Standard, og den dufter tilmed.
    Af hensyn til sneglene har jeg generelt fravalgt planter, som de spiser, og dermed også hosta. Jeg gider hverken se på sneglebidte blade eller rende med gift hele tiden. Jeg har kun tre i krukker, og dem lader sneglene af en eller anden grund være.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  6. Ja det er svært at være glad for planter, som man bare går og ærgrer sig over. Hvis ikke de pynter eller giver en masse besvær, så hellere lade være. Jeg synes det lyder som en god ide med hosta i krukker. Så kan man flytte lidt rundt med dem.

    SvarSlet