28/01/22

Mange lange overvejelser

Jeg har aldrig haft roser. De er besværlige, skal have masser af fed jord, gødning og vand. De får sygdomme og utøj. Jeg har konsekvent holdt mig til nemme tørketålende planter. Meeeeen alligevel da jeg skulle lave en plan for udvidelsen af mit østbed, blev roser ved med at dukke op. De vil se så fine ud lige der. Frem og tilbage i flere måneder. Nu tager jeg så chancen trods let jord, fremtidstørke mmm. Jeg gravede kæmpe huller og fyldte dem med lækker rosenjord, og plantede 3 stk. buketrose 'Burgundy Ice'. Den skulle vist være ret sund og hårdfør. Masser af vand i flere omgange, og nu håber jeg, at de får en god start til foråret. Vi får se!

13 kommentarer:

  1. Ha, man har en holdning, til man har brug for en ny. Jeg er ikke til roser af bl.a. dine argumenter og lidt til, så jeg følger spændt dine nye roser. Du har vist gjort, hvad du kan i hvert fald.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja skal vi ikke sige, at det er en dyd at være fleksibel?? Det bliver spændende at se hvordan det går.

      Slet
  2. Ja, jeg har benyttet mig af dine argumenter mod roser i mange år, Sydney, men navnlig også det argument at de stikker, så her er heller ingen roser - endnu:) Men som Lisbeth skriver, man har en holdning... Og jeg vil da ikke forsværge at en tornefri rosenbusk engang sniger sig ind i et fredeligt hjørne.
    Men vinteren er et godt tidspunkt til de lange og mange tanker, og nu har du så gjort forsøget. Jeg er sikker på det bliver rigtig godt med alle de forberedelser du har gjort, og skulle det mod forventning gå galt, kan det jo laves om igen.
    Spændende at se hvordan det tager sig ud til sommer!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror måske at mine meninger om roser er lidt "gammeldags". Der er sket meget med forædlingen, så de er vist blevet noget sundere. Om de når derhen at være tornfri - det må vi se! Ja de mange tanker og forberedelser burde spare os for de største bommerter, men spændende er det.

      Slet
  3. Godt forsøgt, du har plantet dem fint, pas på du ikke bliver afhængig som jeg :) Jeg køber mine roser på Fyn for 50 kr. stykket, skulle der gå nogle ud, er det selvfølgelig ærgerligt, men til den pris går det nok :)
    Det er værre, hvis man giver det dobbelte eller det tredobbelte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist ikke det værste at blive afhængig af!! :-)

      Slet
  4. Hej Sydney

    Glimrende rosenvalg!
    'Burgundy Ice' er et kompliceret kryds og er jo en "sport". Den har også selv en tendens til at dele af planten kan have markant anderledes blomster - det er lidt morsomt!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre. Det bliver lidt sjov at se hvad det bliver til hos mig.

      Slet
  5. Hvo intet vover, intet vinder! Og du har i hvert fald sørget godt for dine roser, så mon ikke, det nok skal gå.
    Held og lykke med dem!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det! Ja jeg har erfaret at det kan spare i det lange løb at bruge lidt ekstra kræfter lige fra starten. Vi får se!

      Slet
  6. jeg elsker osse roser. Dog med et par forbehold. En af mine farvoritter er Pilgrim. Spændende hvordan dine vil finde sig tilrette hos dig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  7. Pilgrim er også en meget flot rose. Jeg glæder mig til at se hvordan mine nye roser klarer sig her i haven.

    SvarSlet
  8. Store hull og fet jord. Dette må bli bra!

    SvarSlet