23/07/23

Blå skønheder

Her er 2 fine sommerblomster, som jeg er meget glad for. De er ret forskellige. Til venstre er Salvia patens 'Blue Angel'. Jeg såede frøene for 3-4 år siden. På frøpakken stod der, at den er en hårdfør sommerblomst. Så jeg gravede den ene op og overvintrede for en sikkerheds skyld. De andre blev ud i bedet. Denne har stået et par år uden at gøre væsen af sig selv, men jeg skal love for at den tager revanche i år. Til højre er Himmelblomst. Dem såede jeg for 2 år siden. Det viste sig, at de udvikler en knold i løbet af sommeren. Så de overvintrede inde og blev plantet ud sidst i maj og sikke de blomstrer. Begge er den type som kommer med nogle nye blomster om morgen som forsvinder om eftermiddagen. Så den store show bliver det aldrig men sikke en fantastisk blå farve.

13 kommentarer:

  1. Så fine blå blomster du har sådd selv! Jeg er også veldig glad i blå blomster. De lyser så fint opp blant alt det grønne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marit! Ja de blå blomster er så fine sammen det grønne løv.

      Slet
  2. Blå er bare en skøn farve. Jeg er forlibt i den skønne slangehovde, der vokser på nogle gruskanter. Vi har den på gårdspladsen, der sår den sig selv fint, så jeg kan nuppe planter og sætte der hvor den nok vokser hvis den skal, men den sår sig ikke fordi jorden nok er for god. Og i disse tørketider er den jo osse super.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Lækkert at naturen forsyner os med seje planter vi kan flytte rundt med som det passer os. Og at de har blå blomster er bare win-win! :-)

      Slet
  3. Det er fine blå blomster, godt du har held med dem, måske kan de lide tørke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja du har måske ret i at de har været glad for det varme og tørre vejr vi havde i juni. Heldigt!

      Slet
  4. Med andre ord kan sommerblomster altså godt gå hen og blive til et flerårigt projekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man kan lige så godt forsøge sig frem og udnytte de muligheder der er. Man bliver glad når det lykkes!

      Slet
  5. Blått er en attraktiv farge. Vakre blomster.

    SvarSlet
  6. Ja blå er en dejligt farve. Jeg er meget glad for blå blomster sammen med den grønne baggrund.

    SvarSlet
  7. Det lyder lidt omstændeligt at skulle grave op og ned hvert år, men jeg gør det jo selv med dem jeg nødigt vil undvære:-) Flot i blåt er de to du har skabt og jeg håber de vil blive ved at udvikle sig under din kyndige pleje! Det blå er altid velkomment.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må indrømme at jeg hellere vil grave op og ned end at pille med frø og små potter jord i stuen hvert år. Men ja - hvad gør vi ikke for de elskede planter!

      Slet