13/12/23

Taks alle vegne

Taks er blevet en vigtig plante i min have. Den er vinterhårdfør og har ikke noget imod vores lette jord. Blæsten er den ligeglad med. Den kan klippes i alle mulige former og den findes i forskellige sorter med hver deres facon. Jeg bruger den både som store og lave hække og som enkeltstående planter. Som stedsegrøn giver den selvfølgelig vinterinteresse, men jeg synes også at den giver tyngde i staudebedet om sommeren.
Taxus baccata 'Repandens', krybende taks, vokser vandret så den forbliver ret lav. Jeg har læst, at der i historiske haver i England er gamle eksemplarer som fylder 5 kvm! Jeg bliver glad bare min når 1 kvm.
Taxus baccata 'Fastigata', søjletaks. Jeg glæder mig til at den bliver dobbelt så høj.

12 kommentarer:

  1. Dine taxus ser veldig fine ut. Det er en vakker plante og de overlever selv her. Jeg har en krypende taxus som din, bare at min har gult bar. Den kjøpte jeg i 2008, og den har jeg mått klippe i de to siste årene så bred har den blitt. Så du skal se at din også vil vokse seg stor og bred. Din søyletaxus er også veldig fin. Jeg liker måten den vokser på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det er godt at høre at den krybende taks gror godt til, så det glæder jeg mig til. Det må være flot med en gul sort som din. Jeg er også glad for en grøn søjle i haven.

      Slet
  2. Hej Sydney!
    Det är riktigt fint med barrväxter, som är gröna året om. Här är trädgården vit, täckt av snö.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er godt med grønne vækster hele året. Vores sne forsvandt meget hurtigt så vi kan nyde de grønne vækster igen.

      Slet
  3. Ja, taks er en skøn plante, og vistnok en af de mest oprindelige arter i landet, så den skal jo bare bruges og nydes og klippes - og alt hvad man ellers kan finde på. Mage til taknemmelig plante skal man lede længe efter! - Og så pynter den stort set allevegne. Dine eksempler er gode med deres store variation, og taks tilfører andre planter en partner de kan stole på. Jeg synes dine bede hæves til et nyt niveau med de stedsegrønne indslag!

    Tak(s) for fine billeder!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak(s)! Ja det er skønt med de taknemmelige planter i haven. De passer sig selv og så kan jeg koncentrere mig om de lidt mere vanskelige. Jeg er også blevet meget glad for variationen, som giver lidt ekstra i bedene.

      Slet
  4. Ja taks er en taknemlig plante. Jeg har den osse mange steder. Men jeg kan nu godt lide at mixe lidt med bla. buxbom.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den. Det er så dejligt med gode stedsegrønne planter som passer sig selv. En rigtig god ide at blande med buksbom. De er helt forskellige men alligevel kan det samme.

      Slet
  5. Taksen ser fin ud i bedene. God idé med den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er glad for at de står lige så fint hele vinteren, mens meget andet er brunt eller helt forsvundet.

      Slet
  6. Jeg er helt enig med dig i din lovprisning af taks. Det er simpelthen en uundværlig haveplante. Vi har den også mange steder i haven.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ikke til at undvære sådan en hårdfør stedsegrøn plante som kan bruges mange steder i haven.

      Slet