07/06/24

Blå og hvid

Jeg er meget glad for blå blomster, men hvide blomster er heller ikke at kimse af. Og nu er haven fyldt med begge dele. En fin blanding af katteurt, mandstro, ærenspris, den mørke parykbusk og knopurt.
En rød sporebaldrian giver lidt kontrast til det blå.
Den uægte jasmin ser fin ud, men det er nu duften der trækker mig til denne hjørne.
Selv om mandstroen 'Big Blue' endnu ikke er blevet blå, pynter den gevaldigt.
Jeg plantede hvid sporebaldrian, Centranthus ruber 'Albus' midt i et bed sidste efterår, og det er første gang jeg ser den i blomst. Den bliver jeg vist glad for.
Blåt og hvidt løv kan det også blive til.

17 kommentarer:

  1. Hvite og blå blomster og planter synes jeg også er veldig fint i hagen. Blå hosta er også så dekorative sammen med andre planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gør jeg også. De blå hosta er meget fine sammen med alt det grønne i haven.

      Slet
  2. Blåt og hvidt tager man ikke fejl af, og du har mange forskellige. Dit bed er meget smukt og det er bare ekstra raffineret med lidt kontrastfarver i sporebaldrian og nellikerod. Bladplanterne under bærmisplerne er så fine med deres forskellige grønne og blå nuancer!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Ulla! Ja jeg synes blå og hvid er nemme at blande med kontrastfarver. Jeg har været overrasket over hvor meget det kan pynte med forskellige bladfarver og -former i et skyggebed under små træer.

      Slet
  3. Ja, både blått og hvitt er flott i hagen. Ja, kanskje det mest attraktive. Blå Hosta er lekkert.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er nogle gode farver i haven. Jeg er også meget glad for den blå hosta.

      Slet
  4. Hvor er de blå hostablade store og flotte. Og hele den lange beplantning med grupper af hostaer med hvide storkenæb imellem er meget flot. Det må være en beplantning, der er nem at vedligeholde og som tager sig godt ud, helt til hostaerne visner til efteråret.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Elna! Jeg bruger et par timer sidst på vinteren til at rydde op men ellers passer bedet sig selv. Kun lige det forreste skal 'nusses'. Det er en fornøjelse med et bed som pynter det meste af året.

      Slet
  5. Hej Sydney!
    Det blommar riktigt fint hos dig, fina färger. De stora Hostabladen är riktigt dekorativa.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Marika! De blå og hvide blomster er fine. Ja, hvad skulle vi gøre uden Hosta?! :-)

      Slet
  6. Ja hvor er det fint, jeg har også mandstro, den er heller ikke helt blå endnu. Den uægte jasmin dufter fantastisk, kan godt forstå at du må hen til den og snuse til den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lisbeth! Åh ja den uægte jasmin lokker mig flere gange om dagen. Duften skal nydes mens vi har den.

      Slet
  7. Det er en beplantning, der giver en rolig atmosfære, og det er vigtigt i en have, vil jeg mene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig! Jeg nyder at haven føles fredelig og rolig.

      Slet
  8. Ja hvidt og blå er altid smukt. Sådan et bed lavede jeg osse engang, men tiden dvs. træernes skygge voksede over det. Det rosa bed er heller ikke så rosa mere. Sporebaldrian er en dejlig men lidt drilsk plante. Jeg har den i brostenene på gårdspladsen store og flotte, men hvis jeg lokker den om i selve havebedene, så er den straks mere ranglet og tilbøjelig til at gå ud om vinteren.
    De er så flotte de blå hosta langs hækken. Hvor gamle er de? De ser ret store ud. Og uden sneglegnav?.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg begynder også at mærke at bede kan ændre sig lysmæssigt. Jeg har sandjord, så jeg regner med at sporebaldrian trives hos mig, men vi må se. De blå hosta under træerne er H. 'Halcyon' og er 5-6 år gamle. Bladene er tykke og gummiagtig og dem gider sneglene ikke spise så jeg har dem for mig selv!! :-)

      Slet
  9. Det ser da rigtig godt ud :) :)

    SvarSlet