14/05/22

Det går stærkt derude

Jeg synes forårsdagene iler ad sted, og haven begynder at ligne lidt mere sommer og lidt mindre forår. Der sker meget i haven og jeg har travlt derude, men I skal lige have nogle øjebliksbilleder. Jeg går tit forbi guldslør og gyldenlak - sikken en duft!
I får et billede af min yndlingshosta Lancifolia nu, fordi det er også sneglenes yndling. Om lidt er der flere huller end blade.
Geranium phaeum er jeg meget glad for fordi det står så tørt og skygget men blomstrer uanset havd.
Haven bliver grønnere men også kanelfarvede og hvidbrogede.
Ikke noget bedre end de nye blade på parykbuske i modlys.

12 kommentarer:

  1. Ja, nå skjer det mye i hagen på en gang! Flott bilde av parykkbusken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der sker rigtig meget på en gang. De nye blade på parykbusken er så flotte i solskin..

      Slet
  2. Wow nogle festlige farver du indleder med på guldslør og gyldenlak
    - og igen på sidste foto - wow. Der er ikke meget sart forår på de billeder :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter en lang grå og kedelig vinter skal der bare gang i farverne!

      Slet
  3. Nej foråret er hurtigt overstået, og blæsten og manglende regn får det spæde grønne til at forsvinde.
    Jeg har også travlt med at tage billeder af hostaer, for sneglene kommer hurtigt over dem, og så er de ikke pæne mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det vil ikke skade noget med lidt kølig vejr med stille regn til at holde lidt fast i det forårsgrønne. Har slet ikke set snegle i haven, men jeg ved godt at bæsterne er der!

      Slet
  4. åh ja gyldenlakker, de er så skønne. Dem sørger jeg osse altid for at have. Helst i alle deres gyldne farver, men det kan svinge, for jeg tage selv frø.
    Det er nu ikke lige alle hosta der er snegleguf. Nogle af mine store "blågrønne" rører de næsten ikke og den fine hvid broget ved siden af gnasker de i bund, hvis ikke jeg når at drysse kaffegrums ud i tide.
    Måske skulle man satse kun på de hosta med store grove blade.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. De gyldne farver på gyldenlak er så dejlige ved denne årstid. Efter den mørke vinter trænger jeg til "solskinsfarver". Jeg har også mange at de grove blågrønne fordi dem får jeg lov til at beholde for mig selv!

      Slet
  5. Der er godt nok knald på farverne i buketten ved døren. Det er en hyggelig modtagelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er lige sagen med duft og farver et sted, hvor man går forbi hele tiden.

      Slet
  6. Flot med farver ved hoveddøren - det er en god velkomst!
    Du har sørget for mange forskellige buske med kulørte balde og det giver oplevelser hele sæsonen. Jeg er så glad for Geranium pheaum fordi den netop også har fint løv og laver en stor halvkugle af de mønstrede blade, men blomsterne er også være at tage med.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er meget glad for en del variation i blomster og løv når jeg går rundt om huset. Jeg giver dig ret i, at man kunne plante G. phaeum blot for løvet. Planten pynter fint resten af sommeren efter blomsterstande er klippet ned.

      Slet