15/03/23

Mit lille kirsebærkornel

Til mit vinterbed valgte jeg Cornus mas, kirsebærkornel, som overstander. Det lille træ bidrager meget i flere sæsoner. Fine gule knopper i det tidlige forår og så de gule blomster. De lader vente på sig i år pga. kulden går jeg ud fra. Om vinteren kan man se den fine grenstruktur især med et drys sne. Billedet er fra sidst i nov., hvor jeg syntes det var hyggeligt med sne! Selv det rødbrune løv om efteråret pynter. Der er ikke meget overstander over træet endnu, men det kommer mere til sin ret for hvert år der går.

8 kommentarer:

  1. Så fint tre du viser, og det kjenner jeg ikke til. Det er ikke så ofte du viser snø hos deg, og det pynter jo alltid i små mengder ;-)
    De små gule blomstene ser så fine ut.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja du har ret i, at sneen pynter i små mængder!

      Slet
  2. Du kan godt glæde dig til det bliver større. Kirsebærkornel er bare så flot. Vi snakker hvert forår om hvor kloge vi var da vi plantede et foran stuevinduerne for 100 år og en madpakke siden.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig! Og dog ærgrer jeg mig samtidig over at jeg ikke plantede det for 20 år siden!

      Slet
  3. Så fin din Cornus mas er, min var mange år om at blomstre, nu får jeg den ikke at se mere.

    SvarSlet
  4. Tak! Sjovt nok begyndte mit at blomstre lige med det samme. Ja det må være svært at sige farvel til "gamle venner".

    SvarSlet
  5. Det er et godt valg du har gjort - både kornellen og i virkeligheden også bare det at vælge en overstander i dit bed. Det bliver så meget mere interessant at se på når der der flere højder og strukturer, og det ser man jo helt tydeligt på dit snebillede, selvom alle farver er væk her. I Albertslund har man brugt kirsebærkorneller nogle steder, som levende hegn langs de brede veje, og her er der faktisk noget at se på året rundt bare p.g.a. de mange gode skift med blomstring og løv. Efteråret er helt fantastisk.
    Dit lille træ har allerede en god størrelse og jeg glæder mig til at se det i fuld blomst!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja man finder hurtigt ud af at en have, der består udelukkende af blomstrende stauder, er ganske uinteressant. Et levende hegn af kirsebærkornel må være fantastisk at se på! For hvert år der går, bliver jeg mere glad for træet.

      Slet