08/09/24

Små overraskelser

Hvert år byder haven på små overraskelser - der er altid et eller andet som er lidt anderledes end det plejer at være. Jeg elsker de chokoladebrune blade på Canna Wyoming. Jeg har den i en krukke hvert år pga. løvet, men en enkelt gang i mellem kan jeg blive overrasket med en blomst.
Efter at have set sølle ud hele sommeren er rosen Schneewitchen pludselig fyldt med blomster.
Det er som om papirbarklønnen har smidt al barken på én gang.
Mens sommerfuglbusken blomstrede havde vi ikke en sommerfugl i haven, men det gode sensommervejr og den lyse Sedum har lokket dem frem.
Vi har en meget gammel hortensia i haven, og normalt kan jeg lige ane nye skud bag ved årets blomster. Men i år har jeg næsten ikke kunnet se blomsterne for bare fantastisk vækst. Jeg går ud fra at det er pga. al regnen. Det lover godt for næste år (håber jeg!).

13 kommentarer:

  1. Det er jo flott at du har fått blomster på Cannaplanten din. Den har en fin farge på bladene også. Jeg tror at alle sommerfuglene har reist herfra. Det er godt å se at du har mange hos deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja blomsten var en dejlig overraskelse. Der har ikke været mange sommerfugle i år, men det er godt at se dem nu inden efteråret kommer.

      Slet
  2. Ja din canna er flot, jeg beundrer også løvet, men det er nu en smuk blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser meget dramatisk ud med den store orange blomst over den mørke løv.

      Slet
  3. Hej Sydney!
    Din Canna passar så fint ihop i färg med Solbrudarna /Helenium. Mustiga höstfärger. Så fint med alla fjärilarna, i år har jag inte sett så många. Nu i september har jag sett Kålfjärilar, men annars har det varit få fjärilar.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har været heldig at få varmt sensommervejr. Det giver mange blomster i bl.a. Helenium. Jeg ved ikke om det er al regnen, men der har været meget få sommerfugle i haven i år. Så nyder vi dem, der dukker op, ekstra meget.

      Slet
  4. Den samme canna prøvede jeg at overvintre frostfrit, men desværre rådnede den. Både blade og blomster er ellers så flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skyller min af og gemmer knolden indendørs sammen med dahlia knolde. Det plejer at virke, men jeg kan blive snydt en gang i mellem.

      Slet
  5. Flotte blade på den canna, og med blomst, det er da en bonus.
    Ja sommerfuglene har været lidt troløse i år. Jeg læste et sted at mange larver var druknet i forsommeren, Og det passer godt nok for den alm tidselsommerfugl har der ikke været mange af. Men Admiralen, der indvandrer, har der været ret mange af. Og masser af kålsommerfugle osse.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Så kan jeg godt forstå, at kun ganske få sommerfugle er dukket op i haven. Jeg havde en lumsk mistanke om den våde forår var for hårdt for dem. Også hos os er det mest Admiralen, som vi har set. Og selvfølgelig kålsommerfugle - de har været hård ved grønkålen!

      Slet
  6. Jeg kan se, at der er en lilla blomst på en af dine hvide sedum. Mine sedum får også enkelte lilla blomster.
    Det er dejligt at se, sommerfuglene er vendt tilbage, efter en sommer, hvor der næsten kun har været de hvide kålsommerfugle.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er endnu en overraskelse. En gang i mellem dukker der enkelte lyslilla blomster blandt alle de hvide.

      Slet
  7. En stilig Canna! Stas å få blomst på dem. Skulle ønske de rosene som ikke har vist annet en blader i år plutselig vil blomstre.
    /Irene

    SvarSlet