25/09/23

Krukkehaven

Foran huset har jeg samlet nogle krukker med brændte farver. De seneste par år har det pyntet gevaldigt, men i år var det ret skuffende. Mon ikke vejret har skylden? Der var nogle gange, hvor jeg frygtede, at den stride vind vil rive planterne op af krukkerne! Og så var der mange ugers kølige regnvejr. Ikke lige sagen for sommerblomster, hvis oprindelse er tropiske egne.
Vejrskiftet sidst i august sætte lidt mere gang i det, men planterne blev små og blomsterne få. Lidt pyntelig blev det dog. Nu er der suppleret med en kuglekrysantemum og en lille pyntechili for at strække farverne ind i efteråret.
Nogle gange lykkedes det, og nogle gange må vi bare trække på skuldrene. Vi nyder det, som kan nydes, og glæder os til at forsøge igen næste år.

14 kommentarer:

  1. Ja, denne sommeren har ikke vært den beste for sommerblomstene. Likevel er jeg overasket hvor godt mine krukker har klart seg i sommer. Den ene sommerblomsten jeg kjøpte på salg vet jeg ikke engang hva heter, men jeg vet at jeg vil ha den på nytt til neste år.
    Jeg synes at dine krukker ser veldig fine ut til tross for både vind og regn. Det er bare å prøve på nytt til neste år, og håpe på en bedre sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marit! Ja det er dejligt at få en glædelig overraskelse når sommerblomsterne trives. Og vi kan håbe på og glæde os til en god sommer næste år.

      Slet
  2. Jeg elsker de brændte farver, især på denne årstid. Gemalen gav mig et par fantastiske chrysantemum i de farver. De pynter foran huset.
    Men de pistlinger til fuchia der har været meget fesne hele sommeren, har lige pludseligt tage revance. Så nu er terressen prydet med de fineste fuchia. Så man skal aldrig give op med planter.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. De brændte farver gløder ekstra meget ved denne årstid når solen bliver lidt lavere på himlen. Jeg har også oplevet flere planter som så meget trætte ud hele sommeren for så at storblomstre i september. Sommeren har været en oplevelse!

      Slet
  3. Det er et fint krukkearrangement holdt i brændte farver.

    SvarSlet
  4. Ja, nogen gang er det op ad bakke, og det kan ikke have været nemt med det vejr du har haft i år, men det er da lykkedes at få det til at blomstre. Måske ikke så overdådigt som du havde tænkt dig, men den brændte stemning er da virkelig til stede, og jeg synes det ser godt ud Sydney! De store Chrysantemum man kan få på denne årstid er fine til at peppe op på de 'tynde' steder i haven, men det er jo også godt at stikke lidt bladplanter ind imellem som du har gjort. Godt gået!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Ulla! Ja det var bare om at glæde sig over de ting som lykkes, og du har ret i, at bladplanter kan give masser af farve. De chrysantemum kan virkelig give et pift ved denne årstid. Dem er jeg blevet meget glad for!

      Slet
  5. Ja, det er bare å trekke på skuldrene og prøve igjen. Noen flotte farger og fasonger har du, da! Jeg har vært ganske tilfreds med (de fleste) krukkene i år, selv om jeg holdt på å vanne meg i hjel et par måneder. Siden har det omtrent ikke vært nødvendig å vanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja jeg vil med glæde prøve igen næste sommer. Uha vi måtte slæbe meget vand først på sommeren. Heldigvis kom regnen endelig.

      Slet
  6. Det ser fint ud, godt det blev sommer i september.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det! Ja jeg skal love for at vi har haft fint vejr de seneste uger. Det har været en fornøjelse.

      Slet
  7. Ja vinden har til tider været meget strid. Vi har altid haft efterårsstorme, men sommerstorme hører ingen steder hjemme. Det er så ærgerligt, når stormen river i planterne, og der bliver så meget oprydning bagefter.
    Men din samling af krukker tager sig meget flot ud her i september, og det er en fin opstilling, du har lavet. Jeg hæfter mig især ved Susanne med det sorte øje. Den er vel nok fin, og den vokser så dekorativt på stativet.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ærgerligt at se sommerblomster blive blæst i stykker af vinden. Pyt med at de gule efterårsblade suser rundt. Det hører til! Tak, Elna! Det har været en fornøjelse med en sen blomstring her i de lune dage vi har haft i september. Susanne med det sorte øje er også en favorit hos mig. De giver højde når de klatrer.

      Slet