10/10/23

Oktoberhaven

Jeg gik en runde med kameraet for at vise efterårsfarver, men der er egentligt meget forskelligt at se i oktoberhaven. De sidste fine farver på staudeblomster. De første gule og røde efterårsfarver ind i mellem alt det grønne, som stadig pynter. Der er frøstande og knopper. Det er bare om at holde øjnene åbne.
Sidste sept. købte jeg en Salvia guaranitica ‘Black and Blue’. Den overvintrede inde og blev plantet ud i maj. Og så ventede jeg i hele 5 måneder for at se den første blomst. Værd at vente på.
Dværgpilen har for længst fået store gule knopper klar til næste forår, mens Geranium 'Ann Folkard' viser de sidste blomster frem.

14 kommentarer:

  1. Det ser så fint ud med alle farverne, du har mange fine buske for ikke at tale om stauderne. Efteråret er helt tydeligt startet hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det! Jeg er glad for at blande buske med stauder fordi de giver noget pondus. Ja efterårsfarverne er begyndt at vise sig.

      Slet
  2. Oktoberhagen er virkelig full av farger og fasonger (før den unevnelige tiden tar til).

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja skiftet fra sommer til efterår viser sig med gode farver. Den unævnelige tid må gerne vente lidt!!

      Slet
  3. Det er godt du holder øjnene åbne, for der er nok at kigge på! Dejligt når man lykkes med at kombinere stauder og buske så de går op i en højere enhed selv her i oktober. Det første billede er jo helt pragtfuldt nu hvor benved også blander sig i høstkoret. Black and Blue var længe om at blomstre og jeg synes den minder meget om Amistad, men godt du syne den var værd at vente på. Den lille pil er jo dekorativ året rundt og kan noget helt specielt med de lovende knopper... Man tænker allerede forår igen:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ulla! Ja jeg kan slet ikke forestille mig haven uden den benved. Fantastisk! Black and Blue er en klar blå hvor Amistad er mere lilla - begge er meget smukke. Det gør ikke spor at dværgpilen smider bladene tidlig. De bare grene med knopper er en fornøjelse, og ja vi ser allerede frem til forår!! :-)

      Slet
  4. Så flotte farger det er hos deg nå. Nå gjelder det å få med seg alt av farger og blomster innen det blir vinter. Salvien var verdt å vente på, ja. Den er virkelig fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marit! Du har ret, at vi skal nyde hver eneste dag med farver inden den mørke og grå tid kommer. Ja salvien har en flot blå farve.

      Slet
  5. Ja nu kommer de gyldne farver snigende. Flot især det første billede.
    Her er det den gulblomstrende troldhassel der viser skønne bladfarver nu. Papegøjebuskene tror vist de er grønne poppegøjer. Men de kan nå det endnu.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan en benved lyser meget op i haven lige nu. Jeg oplever at flere buske og træer er "bagud" med farverne. Det kan godt være at alt det fine sommervejr med masser af sol i september har snydt lidt.

      Slet
  6. Fine farver og dejlig stemning!

    SvarSlet
  7. ‘Black and blue’ har en virkelig smuk blå farve - en farve som ellers ikke ses ret meget om efteråret. Når du har overvintret den inde, er det vel fordi den ikke tåler frost. Jeg synes desværre, der er så mange af de nye spændende salvier, som ikke tåler frost.
    Det er en smuk pil, og ikke mindst om vinteren må den tiltrække sig opmærksomhed.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg faldt for den flotte blå farve. Da jeg købte planten stod der, at den ikke var hårdfør så jeg tog ingen chancer. Jeg bliver nødt til at grave den op men jeg nyder blomsterne mens de er der! Pilen pynter flot hele vinteren.

      Slet