03/08/24

Lidt fra sommerhaven

Haven ser frodig ud efter en del regn efterfulgt af solskin af varme. Jeg har aldrig haft dagliljer i haven før men har hørt at de er hårdføre og stabile planter. Nu må jeg se om de trives hos mig.
Dahlia 'Creme de Cassis' stortrives efter en uges solskin og varme. Der er flere blomster og masser af knopper.
En lille Coleus mix pynter på gartnerens arbejdsbord.
I køkkenhaven spiste sneglene alle bønneplanter, squashplanter mmm. Æv! Til gengæld har vi nydt alle de tallerkensmækkere og morgenfruer, som skulle fylde mellem grøntsagerne. De har blomstret overdådigt.
Hosta 'Patriot' er en favorit ved denne årstid især fordi sneglene ikke gider spise den.
Perlekurven blev plantet sidste år selv om jeg var lidt i tvivl om hvad jeg skulle forvente, men jeg tror jeg bliver meget glad for den.

16 kommentarer:

  1. Kjedelig når noen andre enn de som skal ha dem spiser grønnsakene. Jeg dyrker alle mine i kasser og potter oppå en betongplatting. Dagliljer er jo så fine! De vil nok trives.
    /Irene

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er kedeligt! Det er en god ide du har at dyrke i potter på beton. Det skal jeg måske prøve.

      Slet
  2. Jeg er sikker på at dagliljene vil trives hos deg! Det er veldig fine, og blomstrer hver eneste sommer. Patriot har jeg også, og den er også så fin. Jeg liker hosta som har mye hvitt i bladene. Flott coleus. De har jeg sådd mange av i år. De finnes i veldig mange farger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg håber dagliljerne trives hos mig. Blomsterne er så flotte. Jeg sår også Coleus i flere farver - der er mange muligheder.

      Slet
  3. Hej Sydney!
    Det var riktigt vacker färg på dina dagliljor, hoppas att de kommer att trivas. Jag har förstått att det är ett väldigt snigelrikt år i alla fall i Sverige. Jag är så glad att jag inte har dem i min trädgård. Så tråkigt att inte få ha sina odlingar ifred, men blommorna är vackra.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er meget udsædvanlig med så mange snegle vi har i haverne i år. Det er trist at se de gode planter blive spist, men så må vi nyde de planter som trives.

      Slet
  4. Dagliljerne er nemme, hvis de ikke får galmider. Her på Fyn har de stået fint, men jeg havde problemer med dem på Samsø. Perlekurv er en fin staude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha galmider lyder ikke godt. Jeg krydser fingre for at de ikke dukker op hos mig. Jeg glæder mig til at se perlekurven udvikle sig.

      Slet
  5. De elendige snegle er helt umættelige. Hvorfor de ikke angriber visse hostaer er en gåde for mig; for i år går det også ud over de storbladede og dem med ru blade. Perlekurv har det sikkert fint I din sandheden jord. Hos os trives den bare ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh de snegle, de snegle. Jeg skal love for at de har skabt ravage flere steder i haven. Heldigvis er det kun gået ud over enkelte hostasorter hos mig. Det er dejligt at finde smukke planter som samtidig trives i havens forhold.

      Slet
  6. Her har vi endnu ikke fået bønnerne i gang, fordi de hver gang ædes af snegle - til gengæld har vi squash til hele nabolaget:-) Det må være dejligt at se haven ranke ryggen og folde sig rigtigt ud når sol og varme følger regnen. Jeg er meget glad for dagliljer som er super nemme og tåler det hele. Eneste minus er galmiderne, der tager livet af mange knopper, men de gule er nu ikke så modtagelige.
    Snegle har været den store plage i år, og du har heldigvis valgt de helt rigtige Hosta, som de grådige bæster ikke holder af. Det ser godt ud overalt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh det er lækkert når noget lykkes i køkkenhaven trods alt! :-) Ja jeg oplever at flere planter er meget finere i år end du var sidste år grundet det ustadige vejr. Det bliver spændende at se hvordan det går med dagliljerne. Nu ved jeg, at det gælder om at holde øje efter skadedyr.

      Slet
  7. Ja gid en vis mand tage sneglene. Her har de osse raseret det meste af urtehaven. De sad minsanten højt oppe i aspargsen og gnaskede.
    Det er pusigt med hostas velsmag. Jeg har osse et par Patriot. Den ene har jeg måttet redde op i en potte, den anden klarer sig nogenlunde med et par gnav. Alle de "finere" er i potter nu, men de ældste og største af de grove klarer sig i jorden.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i, at det har været et barsk år hvad snegle angår. Godt du kan redde de fine hostaer ved at dyrke dem i potter. Heldigvis har vi nogle sorter som kan klare strabadserne i haven.

      Slet
  8. Preciosas flores. Saludos.

    SvarSlet