09/08/24

Allerede sensommer?

Er det mig eller er denne sommer fløjet af sted? Jeg føler, at jeg stadig står midt i sommeren, men det passer ikke. Jeg kan mærke at dagene er blevet kortere. Glødende sensommerfarver kan ses i haven. Det må være sensommer.
Når en lille alpeviol dukker op må det være sensommer.
Mine Sedum er lidt ranglet i år pga. al regnen går jeg ud fra. Det er jeg slet ikke vant til med min lette jord.
Det er endelig lykkes for den hvide Dahlia at producere en blomst på trods af konstante snegleangreb. Lobelia og Cerinthe har været ligeglad med sneglebid. De har blomstret på livet løs.

19 kommentarer:

  1. Det er nok ikke bare deg som føler det sånn, for det gjør jeg også. Her har to måneder av sommeren regnet bort, og da har følelsen av sommer blitt kraftig redusert. I går kveld var det mørkt tidlig, og da vet jeg at vi er kommet til sensommeren. Så flotte sedum du har. De liker jeg også veldig godt. Du har også flotte helenium.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lige pludselig kan man mærke, at dagene bliver kortere. Jeg er også meget glad for Sedum - de pynter så fint her sidst på sommeren.

      Slet
  2. Hej Sydney!
    Tiden går allt för fort. Det ser höstlikt ut i din rabatt. Den mörkbladiga Sedum eller Kärleksört som vi kallar den, är väldigt vacker. Tyckte det var väldigt mörkt igår kväll efter regnet, kändes som höst.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tiden flyver af sted. Jeg kan også lide den mørke Sedum midt i alt det grønne.

      Slet
  3. Det er ikke kun dig. Jeg føler mig osse snydt for en sommer. At jeg skal til at plukke brombær nu er alt for tidligt. Det hører sensommeren til. Men de første marker er høstet og brombærhegnet bugner, så det må være sensommer hvadenten vi vil det eller ej.
    De fleste af mine st. Hans urt er osse dinglevorne, jeg tænker det er alt det vand. I vores lerfede jord er de i forvejen tilbøjelige til at være højere end de burde.
    Jeg håber på et godt lunt sensommer som lidt erstatning for regnsommeren.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har egentlig været glad for den sommer vi har fået. Haven er frodig, og jeg har sparet arbejdet med vandkanden! Men du har ret i, at en lun sensommer vil være alletiders.

      Slet
  4. Hvad skuer mit øje, en voksurt, sådan en troede jeg, at jeg havde, det havde jeg sidste år, den er så fin, men i år har jeg ikke set den. Og du har ret, pludselig er tiden gået, men de gyldne farver i haven er nu smukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sår nye voksurt hver sommer fordi jeg synes de opfører sig som sommerblomster. De gyldne farver er dejlige.

      Slet
  5. Det er en flot samling krukkeplanter i dejlige varme farver. Det er ærgerligt, når sankthansurt bliver høje og vælter. Jeg holder igen med gødning, for det sker også her i haven. Man kan godt klippe noget af toppen først på sommeren, så bliver de ikke så høje, men blomsterne bliver til gengæld heller ikke så store. Jeg plejer at gøre det med nogle af mine.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Elna! Jeg blev helt overrasket at flere planter blev ekstra høje og truede med at vælte. Det sker ellers aldrig i min have, men den har også fået usædvanlig meget vand i år.

      Slet
  6. Det er sensommer, ja, og det passer din have fint, kan man se 🙂

    SvarSlet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  8. Det er nok det, og fort går det. Flotte, glødende farger!
    /Irene

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tiden går og vi må bare prøve at følge med. Mange tak! Jeg er så glad for de varme farver.

      Slet
  9. Hei.
    Så nydelig hage du har, veldig gøy å finne din blogg.
    Jeg er også kommet dit at jeg må erkjenne at vi nå er inne i det som kalles sensommer. Vi har noen nydelige sommerdager her jeg bor, men merker veldig godt på kveldene, at det går mot høst og mørkere tid.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Turid! Ja dagene kan være så fine men det bliver hurtigere mørkt om aftenen.

      Slet
  10. Ja, det gløder sandelig i din fine krukkesamling - og det ligner godt nok sensommer! Jeg synes også det hele gik lidt stærkt i år, og tænker det hænger sammen med det meget lange kølige forår vi havde her. Nu er det endelig blevet rigtig sommer, og skal det så til at slutte? Jeg håber du og og alle vi andre får lov at få et langt og dejligt efterår, men dagene er blevet kortere. Det mærker man.
    Det er nogle fine sammensætninger du viser Sydney, og jeg synes det hele står flot hos dig!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Ulla! Sommeren er gået lidt stærkt, men jeg synes, at det har været en dejlig sommer. Lidt skift mellem regn og sol - rigtig plantevejr! Men du har ret i at en lang lun sensommer vil være lige sagen til at gøre os klar til den mørke årstid.

      Slet