19/10/24

Diset efterårsvejr

Jeg synes det lignede en rigtig efterårsdag igår, hvor vejret var diset, så jeg prøvede at fange lyset med kameraet. De gule farver træder tydelig frem i disen men ikke så meget de røde.
Nu hvor bladene forsvinder træder andre ting frem som bunddække, bark og frøstande.
Der er mange kontraster i haven nu hvor nogle planter ligner efterår mens andre stadig har de grønne farver.
Kejserbuskene med efterårsfarver og de første "vinterblomster".
Min nyplantede troldnød holder hvad den har lovet mht. gode efterårsfarver.

12 kommentarer:

  1. Ja, de gule fargene synes bedre enn de røde når det er disig. De lyser opp helt til de er borte. Men du har jo en flott rød busk som lyser veldig opp hos deg nå. Vinge benved tror jeg den heter på dansk. Den er utrolig fin med den intense rødfargen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de gule blade lyser flot op når det er diset. Du har ret, at vinget benved har en meget intens rød farve. Det varer ikke lang tid men sikke den gløder.

      Slet
  2. Flotte billeder af planterne i din have, du har også mange høstfarver, dejligt, men billed nummer 5 er helt sikkert en vinder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det! Det er en skøn tid med mange forskellige høstfarver. Jeg synes også at det er dejligt med alle de kontraster i det bed.

      Slet
  3. Ja kejserbusken er sjov nu, efterårsbladfarver og små nye blomster.
    Din troldnød kommer til at lyse op som et fyrtårn når den får lidt størrelse, de er så skønne syntes jeg. Blomster i det meget tidlige forår og skønne bladfarver i efteråret, perfekt busk.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan gå og glæde mig til min troldnød bliver stor. Herligt at den giver så meget uden for højsæsonen, hvor vi virkelig trænger til farve.

      Slet
  4. Du har taget meget fine billeder i din have, hvor både rødt, gult og grønt træder tydeligt frem, og nu ser man rigtigt hvor fint du har komponeret dine bede. Troldnødden skal nok blive et hit. Den vokser langsomt, men har så mange kvaliteter at den er værd at vente på.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Ulla! Jeg bliver vist meget glad for min troldnød. Jeg elsker planter som har noget at byde på i flere sæsonen.

      Slet
  5. Hej Sydney!
    Höstens färger är riktigt fina, det behövs inga blommande växter det är fint ändå. Bilden med den röda busken är så fin, vilken vacker variation av färger.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marika! Ja det er dejligt med de glødende høstfarver her hvor dagene bliver kortere. Jeg glæder mig over kontrasten mellem de røde, gule og grønne blade i det bed.

      Slet
  6. Disen lægger sådan et blødt og mættet skær over landskabet. Selvom rødt stikker i øjnene, tror jeg, gult bidrager ved at fremhævede andre farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker sommertiden med høj sol, men der er en særlig stemning over en diset efterårsdag. Jeg vil give dig ret i, at nogle af de grønne farver virker mere grøn i forhold til de gule efterårsfarver.

      Slet