13/12/21

Den grønne mur

Da naboens have ligger ca. 1,5m højere end vores, har vi en 13m lang grim betonmur i haven. Efter flere forsøg gennem årene med forskellige buske rev vi til sidst det hele op i 2016 og plantede 4 bærmispler 2m foran muren. Op i højden skærmer de for naboens grimme "bagside". Jeg plantede 10 stk. vedbend langs muren og 2 år senere var det hele dækket. Muren træder i baggrunden om sommeren, men efterår/vinter er det den grønne mur med de mørke træstammer foran, der fanger øjet. Jeg kan være i tvivl om hvordan det kommer til at se ud fremadrettet. Vedbenden er nu 5 år gammel og "stammerne" er blevet tykke og bladene forsvinder nedefra. Ideen er at hele muren skal være grøn ikke kun den øverste meter. Jeg bliver måske nødt til at klippe drastisk ned på et tidspunkt? Det må jeg fundere lidt over.

14 kommentarer:

  1. Det ser i hvert fald godt ud med den grønne vedbend og den gule stribe af hosta? bag stammerne, men den vil nok kræve noget arbejde, som du antyder - men det gør jo så meget. Jeg ville nu ikke tro, den blev bladløs forneden, men snarere at den vokser vildt ind i naboens have. Det bliver spændende at høre om dine erfaringer.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lisbeth! Ja vi tager lige hæksaksen og klipper toppen langs muren 2 gange i løbet af sommeren men det tager kun ca. 30 min. Naboen vil man fortsat gerne være gode venner med!

      Slet
  2. Det er svært at dække en betonmur, vedbenden kan i hvert fald gøre det godt og grundigt, men du undgår nok ikke at klippe. Heldigvis går man ikke så meget derude om vinteren, og om sommeren ser det kanon ud. Bærmispler og hosta er et godt valg. Andre bloggere har haft problemer med at skjule en grim mur, det er ikke altid nemt med naboer, som har valgt et eller andet grimt som skel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vedbend kunne dække det hele i løbet af ingen tid. Når vi har toppen af muren at følge er det faktisk ret nemt at holde den klippet. Det kan være svært med naboer - man er ikke altid så glad for deres valg.

      Slet
  3. Genial løsning. Det ser kanon ud. Der er ingen tvivl om, at du kommer til at beskære efeuen, men det er heldigvis ikke svært overhovedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Marie! Det har ikke været spor svært at holde den studset indtil nu. Jeg kan være i tvivl om den bliver helt tom i bunden med bare stammer. Hvis den bliver grim, skal jeg måske klippe den helt ned så den skyder nedefra igen. Det må jeg se.

      Slet
  4. Sjovt nok ligner det bare en grøn hæk på de sidste billeder, men det er ellers en god idé, og en rigtig fin kombination af planter! Og selvfølgelig skal du være over vedben så den ikke begynder at løbe ind i både din og naboens have langs jorden, men med så megen plads mellem mur og mispler kan det nok godt lade sig gøre.
    Jeg kan godt lide jeres måde at lave en helhedsløsning på og få ordnet hele muren på én gang med en samlet og gennemtænkt løsning. Det rolige indtryk fornægter sig ikke, selvom der er mange gode højdepunkter henover året med de planter I har valgt.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  5. Tak skal du have, Ulla! Sjov nok den løber ikke ind i mit bed. Da jeg plantede den brugte jeg nogle pinde til at holde alle skud op ad muren. Den lavede ikke nye skud der kunne løbe ind i bedet. Rent held! Så dejligt at læse din positive kommentar om vores løsning. Mange tak! Jeg synes egentlig, at det var oplagt at arbejde symmetrisk ud fra den grønne mur med bærmispler som loft og nogle få bunddækkeplanter som gulv. Enkelt men alligevel med gode oplevelser gennem året. Et af de tilfælde hvor en træls situation (grim betonmur) kan give mulighed for at skabe noget fint! :-)

    SvarSlet
  6. Fin løsning. Vedben bliver sådan en lækker grøn mur. Og så med bærmispel som kontrast er den lige øjet.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja det giver en god kontrast med bærmisplerne foran muren med vedbend.

      Slet
  7. Sånne problemområder fører ofte til "prøving og feiling". Irriterende med busker som blir storkbente! Det ser jo veldig flott ut vår og høst, da. Jeg prøvde med klematis mot naboen, men det ble litt voldsomt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja det er mange gange bedst at prøve sig frem til den rette løsning. Klematis kan også være meget flot, men jeg er blevet glad for vedbend fordi den er mørkegrøn året rundt.

      Slet
  8. Når jeg tidligere har set billeder på din blog fra denne del af haven, har jeg troet, at muren var en hæk. Det er en virkelig smuk løsning, I har fundet. Jeg kan godt forestille mig, at vedbenden med tiden vil blive lidt bar forneden. Jeg ved ikke, om I kan lægge nogle af vedbendrankerne ned og få dem til at skyde rod? I kan vel også klippe nogle af de ældste ranker af, men det vil sikkert blive lidt svært at trække dem ud, for vedbend vokser jo lidt vildt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Elna! Det er ellers en smart ide med at trække nogle ranker ned og lade dem begynde at gro nedefra. Det vil helt sikkert være lettere. Den sidder virkelig godt fast på muren og er fuldstændig filtret sammen. Det må komme an på en prøve!

      Slet