02/01/22

De uundværlige vintergrønne

Da jeg først begyndte at arbejde med haven, fokuserede jeg meget på blomster og farver men fandt hurtig ud af, at vi sad inde i de (mange!) kolde måneder og kiggede ud på en tom have. Jeg har lært, at vintergrønne planter er uundværlige i haven. Og jeg blev vildt overrasket over hvor meget forskelligt der er at vælge imellem. Jeg har den vintergrønne græs Carex 'Ice Dance' under den limegrønne kornel. Der er selvfølgelig nåleplanter som taks og dværgfyr. Denne Pinus mugo 'Carstens Wintergold' bliver gullig når det er koldt. Og så er der alle de forskellige stedsegrønne bladplanter som skimmia, vinca, kirsebærlaurbær, vedbend og buksbom. Fantastisk med alt det grønne i en ellers ret gråbrun have.

10 kommentarer:

  1. Du har en hel del forskellige stedsegrønne planter, som du kan glæde dig over at se ud på i den mørke og kolde tid, ser det ud til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er rart at kigge ud og se på grønne farver i denne ellers ret kedelig tid.

      Slet
  2. Stedsegrønne kan vi ikke undvære om vinteren. Du har en del,, den græs ser fin ud...Jeg har osse ret mange forskellige buske, men græsser kniber det med. Desværre, for de giver en god afveksling mellem blade og nåle.
    godt nytår Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt med de grønne farver men også som du siger godt med lidt forskellige bladformer. Godt nytår til dig!

      Slet
  3. Fine stedsegrønne, de er som Gunvor siger uundværlige, jeg er glad for alle mine.
    Godt nytår

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så trist når alle bladene falder, men så nyder vi endnu mere de stedsegrønne som fylder her om vinteren.

      Slet
  4. Åh ja, de vintergrønne - eller blot vinterkønne - er uundværlige på denne årstid, og du har mange, kan jeg se.
    Din kornel med star under er særdeles flot komponeret.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lisbeth! Om sommeren kan jeg næsten ikke se græsset pga. kornellens løv. Det er her om vinteren, at det kommer til sin ret.

      Slet
  5. Du er da kommet meget godt efter det, siden du opdagede havens tomhed i vintertiden:)
    Flot kombi af græs og kornel, og sikken en fin Skimmia! Jeg har ikke held med Skimmia, men jeg har en lille fyr som også hedder noget med Carsten, og som også skulle blive gul i frost, så det er nok samme slags. Det er gode sammensætninger du viser, og jeg må give dig ret i de vintergrønne er helt uundværlige!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ulla! Ærgerligt at Skimmia ikke vil trives hos dig, men det så forskelligt hvilke planter der vil trives hvorhen. Jeg er så glad for de røde knopper om vinteren. Tænk at de kan fremavle en dværgfyr som bliver gul i frost. Jeg kan ikke stå for sådan noget. Det giver bare lidt ekstra i haven om vinteren.

      Slet