23/06/21

Succes og knap så meget

Hvert år er der ting i haven som bare ser godt ud. Som er blevet lige som jeg havde håbet. På den anden side er der også hvert år noget der ikke har klaret vinteren eller har udviklet sig uheldigt eller er den forkerte farve eller eller. Sådan er det bare at være haveglad. Glæde og skuffelse - helst ikke i lige store mængder! Sidste år plantede jeg 3 stk. Geranium 'Ann Folkard' og sikke de gror. De har snart dækket et par kvadratmeter.
Én af mine yndlings stauder er Salvia nemarosa 'Caradonna'. Det står så flot i det ene bed, men er næsten forsvundet eller er langt bagud i det andet. Måske bliver de overskygget af andre planter? Det må jeg lige fundere lidt over.
Uha mine slangeskæg kom ikke uskadt igennem vinteren. Men de begynder så småt med nye blade, så jeg er fortrøstningsfuld.

10 kommentarer:

  1. Slangeskægget er så småt ved at brede sig, ser det ud til, så mon ikke det går. Storkenæb breder sig altid vældigt, jeg har frygtelig mange af dem, det er godt nok, hvis ikke de blev så høje, din er vældig fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg regner med slangeskægget kommer lige så stille. Jeg synes der er stor forskel på geranier. Nogle høje og andre lave og brede.

      Slet
  2. Det er, som om nogle planter er specielt langsomme til at komme i gang i år. Det gælder tilsyneladende også dit slangeskæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg oplever også, at flere ting i haven er nogle uger senere end f.eks. sidste år. Det har måske været det kolde majvejr.

      Slet
  3. Ja, der sker til tider mærkelige ting i haven. Jeg har lige plantet salvie - forhåbentlig opfører den sig pænt - til gengælde ar jeg helt opgivet sort slangeskæg, for min havde evigt visne småspidser.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der sker mærkelige ting i haven. Man kan ikke andet at prøve sig frem. Nogle planter stortrives i haven og andre bliver aldrig helt glad.

      Slet
  4. Ja, det kræver stærke nerver at være haveejer:)
    Dine Geranier er jo supersunde (det er det gode ved dem) og ligesom Salvie hører de også til mine bedste planter, som ikke er sarte på nogen måde. Begge planter har dybe kraftige rødder, og det er måske det bedste man kan sige om planter i det hele taget, i dette uforudsigelige vejr.
    Slangeskæg har jeg ikke prøvet endnu - den virker lidt vanskellig...

    Det meste lykkes og ser godt ud!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænk jeg begyndte at bruge mere tid i haven fordi jeg troede det vil være afslappende!! Men jeg har lært at tage det som det kommer og blive glad når det lykkes. Jeg er også mest glad for de robuste planter, som kan tåle det meste, men det er også sjov at prøve lidt forskelligt ind i mellem.

      Slet
  5. Søde storkenæb, dejligt når de begynder at fylde.
    Jeg elsker osse salvia, men de kan ikke li at vokse i min have, måske fordi den er forholdsvis skyggefuld, desværre.
    Slange skæg har jeg normalt i krukker, og der trives de fint. Sidste år prøvede jeg at plante en bid ud i fri dressur. Den er noget pisten endnu, men søsteren i krukken er flot.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg har lært at finde de planter, som trives i forholdene i min have. Det har taget lidt tid. Det var en god ide med slangeskæg i krukker - det havde jeg ikke tænkt på. Det vil jeg da prøve.

      Slet