17/06/21

True blue

Jeg elsker blå blomster, men det kan være lidt svært at finde "rigtig blå" blomster. Jeg synes, at mange blomster, som man kalder blå, er egentlig mere blålilla. Denne knopurt vandrede ind i haven, fik lov til at blive og er siden blevet delt flere gange. Den har en flot blå farve og bierne er helt vildt med den.
Anchusa azurea er en 2-årig eller måske en kortlivet staude. Jeg mistede et par stykker i vinters, men en enkelt har overlevet og pynter gevaldigt.
Jeg elsker også farven på denne ærenspris med det flotte navn Veronica austriaca teucrium ’Knallblau’. Den blomstrer kun en uges tid og pynter egentlig ikke senere på sommeren, men sikke en flot blå farve.
Til sidst et billede fra havegruppen jeg er medlem af. Det var første gang vi mødtes og første gang jeg viste haven frem for andre, så det var ret spændende, men også meget hyggeligt at møde haveglade folk.

14 kommentarer:

  1. Det er altid hyggeligt at mødes med andre haveinteresserede, det har helt sikkert været hyggeligt. Hvor i landet bor du egentlig?
    Den blå farve er svær at gengive på billeder, din Anchusa kender jeg ikke, den er pæn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg har savnet at tale med andre haveglade folk - det er hyggeligt! Jeg bor i Viborg og alle i gruppen er fra området. Du har ret i, at den blå farve ser ikke ud af så meget på billeder.

      Slet
  2. ja den ægte blå kan være lidt svær at finde. Men smuk.
    Det er rart at kunne nørde med andre haveintersserede. Desværre bor jeg åbenbart i et "hul" for der har ikke været nogen indtil nu i en ,for mig, overskuelig afstand. Men hwa, jeg bruger nettet....
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg var på venteliste hos Haveselskabet i næsten 2 år før der kunne dannes en lille gruppe. Men du har ret i, at det er også meget hyggeligt at mødes med haveglade folk på nettet!

      Slet
  3. De rigtigt blå blomster er der vist heller ikke så mange af, så måske er det derfor man holder så meget des mere af dem. Knopurt er en favorit - og forglemmigej giver en kort men meget blå blomstring. Jeg tror jeg vil stikke vores ind imellem bladplanter som Hosta, for så bliver de dækket af de store blade. Den sidste du viser passer vældig godt til sit navn - Knallblau - herligt navn!
    Hyggeligt med havevenner i en lille gruppe, og lidt spændende at vise frem for første gang...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er måske rigtigt, at man holder meget af de lidt sjældne ting i haven. Det var lidt spændende at vise haven frem for andre, men dejligt at høre andre kommentarer og tanker end dem man selv går med.

      Slet
  4. Blått kan være vanskelig å finne, ja. Jeg vil anbefale Phacelia campanularia. Renere blåfarge har jeg ikke sett i en blomst.

    Den Veronicaen var virkelig vakker! Fortsatt god sommer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for forslaget. Phacelia ser rigtig interessant ud - en utrolig flot farve på billeder. Ja jeg er også meget glad for den Veronica. God sommer til dig!

      Slet
  5. Det er sandelig en fin samling blå blomster. Det er ganske rigtigt svært af finde blomster med den farve. Knallblau er et genial navn.
    Det lyder hyggeligt med din havegruppe. Mine erfaringer med at have havegæster er kun positive og kan ofte give anledning til at man ser sin have på en ny måde.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er knald på den blå farve! Jeg var også meget glad for at høre andres kommentarer om haven og bliver sikkert inspireret af det.

      Slet
  6. Knopurten har en smuk blå farve. Det er også en af de stauder, jeg sætter pris på. Der er også flere slags smukke blå klokkeblomster. Anchusa kender jeg ikke, men den ser yndig ud.
    Jeg går ud fra, det er en af Haveselskabets havegrupper, du er medlem af. Jeg synes, det er en god ide med disse grupper, for vi havefolk kan jo inspirere hinanden.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også meget glad for knopurten. Ja det er via Haveselskabet at gruppen har fundet sammen. Det er rigtig dejligt at tale med andre haveglade folk og dele erfaringer og ideer. Jeg tror jeg kommer til at blive meget glad for det.

      Slet
  7. Angående. blå blomster: Kender du Nøgle-klokke? (Campanula glomerata superba) Den er oprejst med fine blå blomster. Og insekter kan godt li' den:)

    SvarSlet
  8. Den ser interessant ud. Det kan da godt være at jeg skulle prøve den.

    SvarSlet