07/06/22

Bænken

Da jeg skulle til at gå på pension for nogle år siden tænkte jeg: "En pensionist skal have en bænk at sidde på!" Og da jeg ønskede at stille bænken ud i haven med planter på alle sider, gav det anledning til et større projekt. Jeg lavede et bed i form af et "L" som omsluttede det nederste hjørne af haven. Der blev kun en smal gang ind til bænken, som står på græsset. Den store del af L'et har en lidt højere beplanting for at skærme mod vestenvinden. Den lille del af L'et er lavere, så jeg kan kigge mod resten af haven og huset, men med et papirbarkløn for enden. Om nogle år giver det lidt skygge. Jeg er stadig i gang med at tilføje/flytte/fjerne, men det er blevet en fin plet for pensionisten (og andre!) at sidde i eftermiddagssolen.

12 kommentarer:

  1. Fint L bed til din flotte bænk. Der er meget at nyde og kigge på.

    SvarSlet
  2. Siddepladser ude i haven får man efter min mening aldrig for mange af, og der ser virkelig hyggeligt ud på bænken i ly og læ blandt smukke planter.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i, at man bliver glad for flere forskellige siddepladser. Det har jeg lært. Det er dejligt at sidde "midt i" planterne.

      Slet
  3. Så fint benken din står med med fine bed og flotte blomster rundt den. Det er alltid hyggelig å ha steder hvor en kan sitte og nyte hagen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marit! Ja det er hyggeligt at sidde ud i haven og nyde planterne fra flere sider.

      Slet
  4. Siddepladser i haven kan man aldrig får for lidt af. Dejligt at kunne sidde mellem planterne og vegetere, evt. med en kop etellerandet.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja du kan tro, at etellerandet kan nydes på bænken!

      Slet
  5. Fin siddeplads til en pensionist og andre væsner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja både folk og fæ kan lide pladsen!

      Slet
  6. Jeg kan kun give dig ret! Bænke skal der til og vi har lige foræret os selv en ny havebænk som oven i købet hedder Amalienborg. Lidt kongelig har man jo lov at være...
    Men som vanligt er man som haveejer nødt til at have de rette omgivelser til sådan en dejlig bænk, og du har sandelig fået skabt dig et skønt hjørne med dit L-formede bed! God idé at være omgivet af skønne planter, mens du stadig har udsigt til resten af haven. Selve bedet har givet haven en helt anden dimension, og plantevalget er flot, når du sådan blander buske, træer og stauder. Selv de (skide) duer ser ud til at nyde en pause her:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ulla! Ja vi nyder at putte os i det hjørne af haven og kigge ud til resten. Det giver et helt andet perspektiv. Og da vi kigger ud fra flere vinduer til netop det hjørne, er forskellen før/efter helt fantastisk.

      Slet