31/08/22

Sen sensommer

Meget er afblomstret men der er stadig gang i de typiske sensommerblomster som sedum og den lyse Coreopsis. Ny i haven i år er Asters frikartii 'Mönch'. Den er jeg blevet meget glad for.
Pileurten har ikke så mange blomster som sidste år og mange flere gule blade, men pynter alligevel i tørken.
Mine nye roser har blomstret i flere omgange gennem hele sommeren, men de er også blevet vandet efter alle kunstens regler.
Velkendt alt sammen men pludselig blev jeg overrasket af fine små hvide blomster, der skyder fra den bare jord. Havde glemt at jeg plantede cyclamen i efteråret. Herligt!

14 kommentarer:

  1. Dine sedum er så fine. De er ofte rosa, men dine er jo hvite. Vet du hva de heter? Jeg er så glad i hvite blomster, og de kan jeg ikke få nok av. Nydelige hvite cyclamen også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den hvide sedum hedder kinesisk sankthansurt på dansk, Sedum spectabile ’Stardust’ er det latinske navn. Jeg er også glad for hvide blomster - de lyser op i haven.

      Slet
  2. dejligt med små overraskelser, især når de er så søde som dine cyklamen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja dejligt med de "positive" overraskelser. De grimme overraskelser er vi ikke så meget for!

      Slet
  3. Den asters kan jeg også rigtig godt lide, men den er desværre ikke vild med min have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gælder om at finde de planter som trives i haven. Denne asters er vist glad for min lidt lette jord.

      Slet
  4. Ja, nu kommer sankthansurt endelig i blomst for alvor. Jeg tror tørken har forsinket dem, men de hvide er i blomst, så dem skulle man måske lave nogle flere af. Asters er gode på denne årstid, og roserne ser fine ud ovenpå alle dine anstrengelser. Dejlig overraskelse med alpeviolen! Tænk at man kan overraske sig selv:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg tror at denne asters bliver en god tilføjelse til bedet da de fleste andre stauder er færdige ved denne årstid. Jeg går og bilder mig selv ind, at jeg har styr på det hele, men så popper de små overraskelser op. Det har jeg rigtig godt af!

      Slet
  5. Ja det er dejligt, der stadig er noget at se på og tage billeder af. Cyklamen er så skønne nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi kan stadig finde fine sager at fotografere. Blomsterne på Cyclamen er dejlige men jeg glæder mig også til løvet.

      Slet
  6. Rosene ser riktig fine ut. Lønner seg å stelle dem pent. Nydelige overraskelser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja roserne har været fine i år. Altid godt med overraskelser!

      Slet
  7. Dine roser ser ud til at have det godt. De har fine blanke grønne blade og store flotte blomster. Mange roser, også mine, har ellers nogle kedelige blade på denne årstid.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Én af de mørke fik rosenstråleplet, så den er lidt højbenet. Men jeg fjernede alt det angrebne og holdt øje og der har kun været lidt mere på en anden mørke. De hvid roser har set strålende ud hele sommeren. Det er mit første "rosenår" så jeg kan se at det betyder meget med de fine blanke blade. Det er ikke kun blomsterne der pynter.

      Slet