17/09/21

Solskinsbilleder

Lige inden det ustadige vejr kom nåede jeg at tage nogle billeder i solskinnet. Jeg har på fornemmelsen at det bliver nogle af de sidste for denne sommer. Den kinesisk sankthansurt, Sedum spectabile ’Stardust’, gløder nærmest. Jeg er glad for at jeg plantede en klump Molinia, så jeg kigger igennem græsset fra huset.
Agastache ‘Apache Sunset’ har blomstret i et par måneder, men det er først nu at Coreopsis ‘Full Moon’ er kommet frem. Det er meget senere end sidste år, men den har også klaret sig helt uden vanding.
Nu begynder blyrod (tænk den hedder Ceratostigma plumbaginoides på latin!!) at blomstre. De blå blomster og de røde efterårs blade lyser op her i september. Jeg troede vinteren havde taget den, fordi den dukkede ikke op før sidst i maj, men den ser ud til at have det godt.

12 kommentarer:

  1. I dag kan man tydeligt fornemme, at vejret er blevet markant køligere, så du har sikkert ret. Det ser fint ud med den gennemsigtige kolonial. Derimod er jeg ikkke vild med de sidste to billeder, for de viser tre planter, som er forsvundet her fra haven😩

    SvarSlet
    Svar
    1. Den stavekontrol. Molinia ikke kolonial!!!

      Slet
    2. ja, jeg studsede også over din særlige nordjyske dialekt.

      Slet
    3. Ja jeg havde helt sikkert haft svært med at regne den ud!!
      Der kan man bare se - så kan jeg gå og være lidt glad for at mine er der stadig. Men de er også kun et par år gamle, så måske forsvinder de om et år eller to.

      Slet
  2. Ja, det går mod efterår, men det er vel egentlig også ok. Fint kig til dine hvide Skt. Hansurter gennem det lette græs! Jeg havde engang en Coreopsis, men den gav op efter et par år, til gengæld kommer min blyrod troligt hvert år, selvom det er en langsom starter. Den er så skøn på denne årstid.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan godt være Coreopsis er en at de kortlivet stauder. Jeg må se om den forsvinder. Dejligt at høre at din blyrod kommer hvert år. Den er god her sidst på sæsonen og jeg glæder mig til at den bliver lidt større.

      Slet
  3. Den hvide stardust er smuk og kompakt - min er slet ikke så stor endnu - og det er en smuk kontrast du har med de lette aks fra græssen.
    Blyrod er spektakulær og nærmest forårsblå ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt at kigge gennem den Molinia og se noget der lyser op bagved. Jeg tror jeg bliver meget glad for blyrod. Sikke en kombination af forårsblå blomster og eftersrøde blade!

      Slet
  4. Det er nogle dejlige solskinsbilleder af nogle dejlige sensommerstauder. Jeg falder især for ‘Full Moon’. Den har så smukke lysegule blomster.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er jeg også meget glad for. Jeg synes det kan være svært at finde den meget lyse gul farve.

      Slet
  5. Hvor er den flot din hvide st. hansurt. Min er stadig en pistling, iforhold til de røde. jeg har altid troet den hvide bare var sløvere end de røde. For de er superflotte nu.
    Coreopsis er vist det man kalder en lunefuld staude. Hos nogle goer den fint, hos andre måske naboen, vil den bare ikke.
    Skøn farve den blyrod har, rigtig forårsblå,, eller septemberhimmelblå måske?
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er meget glad for den hvide st. hansurt. Sikke den lyser op for tiden. Godt at vide, at Coreopsis kan være lidt lunefuld, så må jeg bare nyde den her og nu og se om jeg er en af de heldige næste sommer. Jeg giver dig helt ret i: blyrod har septemberhimmelblå blomster!!

      Slet