10/11/21

Parykbusk x 3

Jeg har 3 forskellige sorter parykbusk i haven, og lige så forskellige de er om sommeren, lige så forskellige er de til efterår. Cotinus 'Old-Fashioned' (jeg har set nogle kalde den alm. parykbusk?) har blågrønne blade om sommeren som bliver stærk orangerøde. Den vinrøde sort får lidt mørkere efterårsblade men med nogle fine tegninger. Den limefarvede sort er kun 1 år gammel og meget lille, men den ser ud til at få nogle lysere efterårsfarver. De parykbuske pynter så fint i mange måneder om året.

14 kommentarer:

  1. Hvor er de da forskellige - jeg er vild med den mørkerøde med de lyse tegninger.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med nogle forskellige farver her i efteråret. Det er sjovt som de mørkerøde får de lyse tegninger.

      Slet
  2. Jeg har kun den mørkrødbladet. Den får mere orangerøde blade her om efteråret. Men jeg har ikke set åre tegninger. Må ud og kikke i morgen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Gad vide om det er forholdene her i haven. Sjovt at der skulle være forskel fra have til have. Eller måske at jeg klipper dem ned hvert forår så det er "nye" grene.

      Slet
  3. Ja jeg har også tre forskellige, de mørke er fantastiske her i efteråret. Min grønne står lidt uformærkt inde i skoven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også meget glad for den mørke - den pynter det meste af året. Det må også være flot med den grønne blandet ind i skoven.

      Slet
  4. De er nydelige alle tre. Parykbusk stortrives desværre slet ikke her hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ingen tvivl om, at det gælder om at finde netop de planter, som trives i forholdene i haven. Godt der er så mange forskellige planter at vælge mellem.

      Slet
  5. Så fine :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  6. Tænk de kan fås i så forskellige udgaver... Jeg burde nok interessere mig lidt for parykbuske - så tak for god inspiration!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de stortrives hos mig, så det gælder om at udnytte det. Selv tak-godt du kan bruge det!

      Slet
  7. Det er dejlig med buske, som man kan have glæde af igennem en lang sæson. Dine er alle smukke i efterårsdragt. Jeg har aldrig haft en parykbusk, men det er da vist en fejl.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  8. Som stor busk tror jeg, at parykbusken vil være for voldsom til min have. Men da jeg havde læst, at den kunne beskæres kraftigt, kunne jeg få den kønne busk i en passende størrelse.

    SvarSlet