07/11/21

Øvelse i tålmodighed

Man skal være tålmodig når man er haveglad. Et perfekt eksempel er forårsløg. Jeg bliver inspireret af flotte billeder i forårets haveblade, planlægger mine indkøb i sensommeren og til sidst planter løg om efteråret. Og så venter jeg. Og venter. Det er ikke før næste forår, at jeg kan se om løgene har lige præcis den farve/blomstring/størrelse jeg havde glædet mig til. Efterhånden "tester" jeg løg i krukker før de plantes ud i haven. Jeg er blevet skuffet/overrasket flere gange. Uha nogle kedelige "tomme" krukker.

10 kommentarer:

  1. At lægge løg er at tro på fremtiden... Men ja engang imellem snyder farverne, eller tidspunktet de blomstrer. Som regel tar jeg det som en del af charmen.
    Jeg har prøvet at lægge i krukker. Men musene troede det var for deres skyld jeg havde lavet dem. Så jeg fik kun nogle få narcisser ud af det. Så de skal musesikkerers.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt sagt, Gunvor! Heldigvis har jeg ikke haft problemer med mus, men jeg har hørt historier fra mange sider. Jeg vil være lidt kede af det, hvis ikke jeg kunne få tulipaner i haven.

      Slet
  2. Uha, hvis du allerede er utålmodig nu, hvordan vil du så have det om et par måder eller fire? Det med fejlleverancer hører man jævnligt om, men personligt har jeg kun oplevet det en enkelt gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja det er ikke nemt at være mig!!! ;-) Jeg har nok været lidt uheldig eller bare lidt pernitten med farverne. Engang lagde jeg en helt sart lys rosa tulipan i et bed og da den dukkede op var den en stærk Calypso orangepink. Så gad jeg ikke det mere!

      Slet
  3. Du er vel nok tålmodig, Sydney, at du først tjekker farven i krukker. Dét magter jeg ikke, så jeg sætter dem direkte i jorden. Men hvis dette efterårs tulipaner viser sig at have forkerte nuancer til foråret, vil sende dig mange misundelige tanker. Det bliver spændende.
    Mange hilsener Lisbeht

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det bliver spændende! Jeg kan godt se, at jeg kan altid bare hive løgene op igen, hvis ikke de duer. Men nu er jeg så småt i gang med at plante "nye" bed til, så hvis jeg kan ramme rigtig første gang vil det være dejligt.

      Slet
  4. Ja, sikken en tålmodighed! Det varer jo næsten 1,5 år før du kan se det endelige resultat, og det er for længe for mig:) Selvfølgelig er det også irriterende med forkerte løg (og andre planter!), men jeg må sige at jeg tager chancen. En anden ting er at det faktisk er rigtig fint med løg i krukker, så der er jo lidt at glæde sig til allerede om et halvt år!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er blevet meget glad for løg i krukker. De kan flyttes rundt der hvor man trænger til et skud farve i foråret. Og bagefter har man løg, som kan flyttes i haven eller kan gemmes til en krukke året efter.

      Slet
  5. Som havefolk bliver vores tålmodighed af og til sat på prøve. Når jeg planter et nyt lille træ, synes jeg næsten ikke, jeg kan vente, til det bliver til et "rigtigt" træ med stamme og krone. Men forventningens glæde er også en glæde, og allerede om 4-5 måneder er de første forårsløg sprunget ud.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Når jeg planter et lille træ, så kniber jeg øjnene godt sammen og så ser mit indre øje at træet er mindst 2 m højere! Du har ret, Elna. Det er dejligt at glæde sig til foråret.

      Slet