15/04/22

Forårsløg i krukker

I efteråret forsøgte jeg for første gang at plante hvide krokus, anemone blanda, perlehyacint og påskelilje i potter for at pynte tæt på huset. Jeg er gået forbi potterne hver dag siden september og har egentlig nydt dem i alle årstider. Jeg forventede, at blomsterne vil komme mere eller mindre løbende efter hinanden. Krokus blomstrede først og nu er anemone blanda kommet. Der er masser af knopper i perlehyacinth men endnu ingen blomster. Til gengæld er der ikke det mindste i Narcissus Thalia. Masser af blade men ingen knopper. Jeg skal måske bare være tålmodig?

10 kommentarer:

  1. Det er en virkelig fin opstilling, du har i flotte krukker. Og dejligt, at du kan se dem fra huset og følge udviklingen.
    Jeg har på samme vis lavet nogle krukker med hhv. erantis, perlehyacinter og vibeæg, som jeg finder frem, når vinteren er ved at være slut. Efter afblomstring parkerer jeg krukkerne i skjul rundt om i haven, så de er klar til næste år. Nu, hvor jeg ser dine, kunne jeg godt tænke mig også at lave et par krukker med krokus og anemoner.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Dejlig at kigge ud af køkkenvinduet og se forårsblomster. Jeg havde tænkt at tømme krukkerne og plante løgene ud i haven, men jeg kan godt lide din ide om at stille dem lidt til side og tage dem frem igen til næste år. Det må jeg tænke lidt over!

      Slet
  2. Det er en god idé med sådan en opstilling, der kan følges gennem månederne, indtil blomsterne springer ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er skønt at gå forbi dem og glæde sig til blomstringen!

      Slet
  3. Fin ide, det med kunne følge udviklingen, det er ofte lige så spændende som selve blomstringen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er sjovt at følge krukkerne i mørke og sne og regn og sol!

      Slet
  4. Meget enkel og elegant krukkesamling! De små blomster er gode at hæve op i højden så man rigtig kan nyde dem, men måske har de haft det en smule koldere i deres potter end kollegerne i jorden. Her er Thalia i knop i bedet nu, så dine er sikkert lige i hælene.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ulla! Ja det er dejligt med blomster i øjenhøjde. Du har nok ret i at jorden i de små potter er noget koldere end i bedene. Det gør hellere ikke spor at trække blomstringen lidt.

      Slet

  5. Det er flotte krukker du har på bordet, og de er pene å se på med snø på også. Men nå vil vi ikke ha mer snø!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marit! Ja nu skal det være slut med sne!

      Slet