16/04/23

Erfaringer med roser

Sidste forår plantede jeg roser for første gang. Så det var lidt spændende nu hvor forsythien blomstrer, at jeg skulle kigge på beskæring for første gang. Der var godt nok meget forskel på de forskellige sorter.
R. 'Hot Chocolate' er i en krukke, som har overvintret under et halvtag, så den er meget lang frem og der var kun enkelte smågrene som skulle fjernes.
R. 'Schneewittchen' skyder på livet løs og havde kun behov for få klip.
R. 'Burgundy Ice' til gengæld er næsten forsvundet. Kun enkelte få småskud helt ned ved jorden på hver plante. Der skulle jeg virkelig i gang med beskærersaksen. Det bliver lidt spændende at se hvordan de ser ud om en måneds tid.

6 kommentarer:

  1. Min chokolade er frit plantet, måske derfor er den noget pisten, ikke så fin som din. Burgundy Ice har jeg dømt til aflivning. Den er aldrig blevet til noget ordentlig.
    Jeg mangler nu klatrerroserne, men pyt, de klarer sig fint selvom jeg måske ikke får beskåret dem "efter bogen". Det plejer roser, de er seje.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg tror 'Hot Chocolate' har været glad for at være puttet lidt væk her i vinters. Jeg skal måske ikke forvente alverdens af 'Burgundy Ice'. Pyt! Hvis ikke de duer, er der utallige andre roser!!

      Slet
  2. Ja i år skulle jeg slet ikke beskære roser, det var lidt underligt, jeg tænker heller ikke, det er blevet gjort, den nye ejer har travlt med andre ting. Burgundy Ice er helt igennem en dårlig rose, Det er Gunvor og jeg enige i. Jeg har for længst kasseret den jeg havde.
    Held og lykke med dine roser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det må være mærkelig for dig. Ikke at det er specielt sjovt at beskære roser, men det har jo været en fast forårsopgave for dig. Det kan godt være, at jeg ikke skal bruge de store kræfter på 'Burgundy Ice'. Så er jeg den erfaring rigere!

      Slet
  3. Så morsomt at du plantet dine første roser i fjor. Da har du mye spennende i vente. Roser er så vakre, og gir så mye glede. Flere av mine roser har allerede blitt beskåret av rådyr :-(
    Lykke til med dine!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marit! Det bliver spændende at se hvordan de udvikler sig. Det kan være så smukt med roser i haven. Uha du vil nok hellere beskære dine roser selv i stedet for at rådyr gør det!

      Slet