15/02/23

Mangler der ikke noget?

I maj 2018 plantede jeg en Japansk snebolle, Viburnum plicatum 'Mariesii' hvor der var god plads til alle sider. Det så ret sølle ud, men jeg vidste, at busken kunne blive stor. Jeg havde læst, at det kunne tage et par år at etablere sig, og den er blevet vandet og gødet godt, fordi den står sammen med et birketræ, en ligusterhæk samt et par gamle buske. Der har været fin blomstring og flotte efterårsfarver og den er blevet bredere. Men hvor er højden? Så nu hvor løvet er væk, har jeg kigget tæt på - meget tæt på. Så vidt jeg kan se mangler der et topskud. Burde den ikke have et topskud?? Jeg ved godt at grenstrukturen er meget horisontalt men den burde vel også gro opad? Mystisk!
Det er en meget lille plante (bag bænken) til en meget stor plads, men jeg vidste, at den vil blive stor.
Den er så smuk om foråret med alle de hvide blomster.
Sikke en fantastisk efterårsfarve.
Tæt på set ovenfra.
Og meget tæt på.

12 kommentarer:

  1. Så flott den er om sommeren, men også om høsten. Veldig fine farger på den. Ja, jeg gir deg rett i at den mangler et toppskudd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den har mange fine farver gennem flere sæsoner. Jeg er bange for at jeg er blevet snydt for et topskud!

      Slet
  2. Den bliver fantastisk men gror langsomt. Jeg kan ikke huske, hvordan min så ud, da den var lille

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den gror langsomt så det var ikke før i år at jeg begyndte at tvivle om der manglende noget.

      Slet
  3. Smuk på flere forskellige årstider, en rigtig winwin plante. Men ja den ser lidt pusig ud, kun med vandrette grene. Måske har den højdeskræk, fnis.
    Det kan jo være den meget langsomt lægger til i højden, ellers må den vel være en bunddække, ligemeget hvad er den nu yndig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja det er en fantastisk busk som giver så meget til haven. Ja hvis ikke den bliver 2-3 m som jeg regnede med, bliver jeg nødt til at tænke mig om.

      Slet
  4. Det er spændende, om din Viburnum vil begynde at vokse i højden. Ellers må du flytte den til et sted, hvor der mangler en bunddækkeplante. Nogle gange gør planter noget andet, end vi forventer af dem.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så ret så ret, Elna. De planter kan finde på at lave alt mulig andet end det vi havde planlagt efter.

      Slet
  5. De är fantastiska tillskott till våra trädgårdar alla sorterna av V. plicatum. Så fina att jag satt några olika :) Det är bara synd att släktet ibland kallas lussläktet jag hade många andra arter på önskelistan men nu tvekar jag...

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, Carina! V. plicatum er fine planter, som giver vore haver så meget gennem flere sæsoner. Jeg er måske bare lidt uheldig med denne busk. Jeg har set mange fine eksemplarer i andre haver.

      Slet
  6. Jeg har kun erfaring med min egen busk, som er et rodskud jeg har stjålet (en nedliggende gren der havde lavet en aflægger), men jeg tror stadig din busk kan nå at gå i højden, for min laver lange lodrette skud helt nedefra jordhøjde ind imellem, og de går direkte til vejrs. Busken vokser altså enten lodret eller vandret - intet ind imellem - og et decideret topskud har min busk altså heller ikke.
    Overraskende med de mange blomster på så lille en busk!

    Pøj-pøj med din Mariesii!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  7. Tak, Ulla! Sjovt at høre om dine erfaringer, som er nærmest modsat mine! Måske skal jeg bare være lidt mere tålmodig. Ja blomstringen er i hvert fald ikke et problem.

    SvarSlet