26/10/21

Farver og stemninger

Gennem sommeren har min havegruppe besøgt hinandens haver på skift. For nogle uger siden besøgte vi en meget fin lille have med et par gode træer og flotte stauder og roser. Der var en hyggelig og blød og romantisk stemning. Det var ikke før jeg kom hjem til min egen have at det slog mig: det var alle de mange laksefarvede/rosa/lyserøde stauder og roser, der gav stemningen. Jeg kan godt se, at farvevalget betyder en del for vores opfattelse af en have og vores oplevelse mens vi går rundt i den. I min have er der bordeaux rød og lime, hvid og violet, rustrød og orange. Jeg har ikke tænkt i stemninger eller oplevelser - jeg har valgt farver jeg kan lide. Vore haver bliver personlige, når vi vælger og fravælger farver, og sådan skal det selvfølgelig være. Men jeg tror nu alligevel, at jeg vil fundere lidt over "stemninger", nu hvor jeg har et nyt hul som skal fyldes.

10 kommentarer:

  1. Ja men du har helt ret, farvesammensætningen er vigtig, men det er også vigtigt at have de farver, man bedst kan lide, og det har du. Nogle gange lærer man at holde af andre farver, men jeg kan bedst lide, når det passer sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nok rigtigt, at vi kan lære at holde af nye/andre farver, men du har ret i, at det er bare sagen med en farvesammensætning, som vi er glad for.

      Slet
  2. God observation, du fik gjort dig :-) Jeg kan godt lide dine farver, og jeg kan også godt lide, at en have afspejler ejeren. Selv kan jeg godt lide at bruge de forskellige farver efter årstiden. Fx romantiske pasteller om sommeren og gyldne farver i sensommeren. Men ofte bliver det et større eller mindre miks hos de fleste af os. Vi er jo hverken Tivoli eller Claus Dalby med masser af gartnere og et stort budget ;-))) Mindre kan heldigvis også gøre det, og bl.a. dit sidste foto er totalt lækkert.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Lisbeth! Jeg synes også at det er herligt, når haver bliver personlige. Tænk så forskellige haver kan være. Jeg er også helt enig med dig, at lidt farveskift gennem havesæsonen er en fantastisk måde at udnytte forskellige farver i skiftende lys.

      Slet
  3. Ja det er bedst at vælge farver der passer sammen, både indbyrdes og til en selv. Men det sjove er at man selv kan ændre smag med årene. Engang var jeg meget striks med varme farver for sig og kolde farver for sig. Nu kan jeg godt blande dem.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja farverne må gerne passe både os og hinanden. Jeg er nok stadig lidt forsigtig med farver og holder mig til tone-i-tone. Men mon ikke lidt mere erfaring vil give nogle flere forsigtige farveforsøg hen ad vejen.

      Slet
  4. Havegrupper er en god opfindelse. Vi har også overvejet at blive medlem af en, men så opdagede jeg, at tanken er, at gruppen kommunikerer på Facebook, og Facebook har jeg simpelthen ikke lyst til at få ind i mit liv, så vi opgav ideen. Man får altid stof til eftertanke ved at besøge andre haver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de yngre medlemmer af gruppen er lidt mere opsat på kommunikation via Facebook. Jeg er ikke meget for ideen, men vi må se hvad der sker. For et par år siden prøvede jeg nogle Facebook grupper men blev hurtig træt af det.

      Slet
  5. Jeg synes du er god til at lave dine egne farvestemninger, også i de grønne sammensætninger, men derfor er det alligevel godt at komme ud og se hvad andre har gjort. Havens farver skal jo også stå til huset, og dine mørke røde/bordeaux toner spejler jo huset, mens lime, orange og hvid giver rigtig god kontrast. Hus, have og ejer skal helst være lidt 'enige' om hvor de vil hen - så er der harmoni i mine øjne.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ulla! Ja jeg får altid noget med hjem fra andre haver. Jeg giver dig helt ret i at haven og huset gerne må danne en helhed. Det vil være synd, hvis farverne i haven ikke harmonere med husets stil/farver.

      Slet