04/11/22

Kontraster i efterårshaven

Efterårsfarverne har været fantastiske, men jeg har også været glad for de planter der giver noget kontrast til de størke farver. Dejligt at farvebælg beholder den blågrønne farve hekt ind i november så der skabes kontrast til en glødende parykbusk.
Den selvsåede bregne er noget for sig selv midt i alle de gule hosta.
Friske nye skud på en afblomstret gren på sommerfuglebusken.
Smattede hostaløv ser helt underlig ud ved siden af de friske grønne geranier og løvefod.
Også de stedsegrønne kugler skaber kontrast til de glødende parykbusk 'Old Fashioned' og papirbarkløn.

14 kommentarer:

  1. Flott parykkbusk, og vakker bregne blant hosta som virkelig har klappet i sammen. De er så fine hele sesongen, men når høsten kommer blir de hurtig stygge. Papirbarklønn er også så fin. Flott farge på løvet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er rigtigt at Hosta klapper hurtigt sammen i efteråret og forsvinder. Papirbarkløn bliver meget flot her i begyndelsen af november.

      Slet
  2. På vores farvebælg er bladene blevet helt sorte. Det bliver de hvert efterår, men det må vel være end anden sort end din.
    Jeg lagde også mærke til de nye blade på vores sommerfuglebusk, men det er vel for sent at tage stiklinger.
    Bregnen står fin og rank, mens efterårets forfald tydeligt ses på naboplanterne. Flot kontrast!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde kun blomst på nogle skud på farvebælg. Måske er det de andre skud som beholder bladene. Planten er kun 3 år gammel. Ja bregnen skal nok også blive brun, men det er dejligt at det varer lidt endnu.

      Slet
  3. Jeg hæfter mig også ved parykbusken, jeg har en kæmpe en af slagsen i nordbedet, men der mangler lidt endnu, inden den bliver så flot, som den plejer. Din er fin nu sammen med aceren på sidste billede. Også her skyder sommerfuglebuskene stadig nye skud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg beskærer parykbusken hvert forår, så mon ikke den skifter til efterårsfarver lidt tidligere end din. Ja acer giver altid et flot skud farve. Sådan en lun efterår har vist forvirret flere buske og stauder, så de starter forfra igen!

      Slet
  4. Sjovt nok havde jeg mest fokus på de grønne planter, da jeg løb igennem dine billeder. Gråvejret gør farven ekstra dyb.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har nok ret i at en rigtig gang solskin havde bleget farverne noget mere.

      Slet
  5. Härligt att ha en trädgård med en bred färgpalett även under hösten. Tycker om kopparlönnen - den har så fina färger. Jag gillar att odla växter som är gröna vintern igenom - de gör det kul att gå en runda i trädgården hela säsongen.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig med dig, Carina! Godt med flere forskellige farver i haven - også i høsten og vinteren. Det er en glæde at gå rundt i haven hele året. Ja lønnen giver fantastiske farver. Fortsat god weekend til dig!

      Slet
  6. Ja! Kontraster i haven giver mange oplevelser - og fine billeder! Mest af alt glæder jeg mig til at få min papirbarkløn op i højden, når jeg ser din! Her har den været i gang i 5 år eller mere, men i år er de første grene nået ca 10 cm over hækhøjde, og det tager jeg som et tegn på at den nu er etableret - i det mindste:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Lækkert med oplevelser i haven og gode motiver! ;-) Ha ja det er svært med de "små" træer. Der går så mange år før de ligner det billede vi har i hovedet. På den anden side pynter sådan en papirbarkløn fantastisk når løvet er i øjenhøjde. Når træet bliver 6 m høj, er det en herlig overstander i haven, men til gengæld blander løvet sig ikke på sammen måde med resten af bedet.

      Slet
  7. Min parykbusk har ikke så fine farver endnu, men det kan vel nås . Ja, nu begynder bark og stedsegrønne at træde i karater.
    Jeg har osse gået og skulet til alle de fine nye skud på sommerfuglebuskene. Jeg ville gerne lave nogle nye, meen det lidt den gale årstid at lave stiklinger på. Dog har jeg kroget et par solbær ned, så håber de er klar næste efterår.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi overser lidt de stedsegrønne og barken i sommerhalvåret. Nu kommer tiden hvor vi nyder helt andre ting i haven. Jeg havde ikke tænkt mig at tage flere stiklinger i år, men så længe vejret er så lunt så frister det!

      Slet