29/06/23

Flere erfaringer med roser

Jeg plantede roser for første gang sidste år. De violette, der hedder Burgundy Ice, fik rosenstråleplet og mistede alle bladene. Til gengæld så de hvide - Schneewitchen - forrygende flotte og sunde ud. I april i år måtte jeg skære Burgundy Ice næsten helt ned til jorden. Til gengæld havde de hvide masser af grønne grene og skud, så jeg fjernede ganske lidt. Nu er vi i slutning af juni og sikke en forskel! De violette har de flotteste mørke grønne blade - ikke en plet - og tonsvis af blomster. Til gengæld har de hvide fået masser af pletter og gule blade og kun få blomster. De tager det måske lidt på skift fra år til år? Eller måske var det lige sagen at skære de syge roser helt ned? Jeg skal nok blive klogere: "Learning by doing"!

14 kommentarer:

  1. Burgundy Ice har jeg også hatt, men til slutt døde den. Den er ingen robust rose. Schnewittchen er en mye bedre rose, og den tåler mye.
    Ja, det er sånn det er med roser, og det er mye å lære om de.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er meget at lære om roser. Jeg havde også forstået at Schneewittchen var en stærk og sund rose. Det kan godt være at det går bedre til næste år.

      Slet
  2. Jeg nyder dine billeder - navnlig af den mørke - og undrer på hvad det egentlig er du har lært:-) Jeg er ingen rosen-kender, så jeg kan ikke hjælpe dig, men det er da påfaldende så forskelligt de falder ud fra år til år. Om 10 år har du nok samlet erfaringer så du kan forklare hvad det er der sker, eller også har de begge vænnet sig til forholdene og trives overdådigt begge to. Uanset er det dejligt du har plantet de fine salvier i samme bed. De klæder roserne så fint!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ulla! Ja jeg er også glad for den mørke rose så jeg håber at den også ser fin ud til næste år. Måske har jeg lært tålmodighed!! ;-) Ting tager tid i en have, og måske skal roserne bare have tid til at etablere sig. Salvier er bare gode!

      Slet
  3. Ja sådan skifter det lidt med roser. Jeg har aldrig haft held med Burgundy Ice, det går bedre med Schneewittchen, så min erfaring er som Marits. Jeg har sat rigtig mange roser her i min nye have. Kun en er mislykkedes, så fik jeg en ny, den går det fint med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det hele er måske omvendt til næste år. Vi får se. Når du har plantet så mange roser i år og er uheldig at der kommer tørke, er det godt nok dejligt at kun én døde.

      Slet
  4. Ja, rosernes veje er uransagelige 🤔

    SvarSlet
  5. Roser kan være drilske. Det ene år er den ene flot og super det andet år er den ved at dø. Og omvendt med andre roser. og de historiske er osse drille vorne, bare på en anden måde. Jeg har flere buske, ret gamle skal siges, Og lige pludselig har jeg fået Rosamundi og og et par andre rundt om i bedet i vild forvirring. Rodskud der har haft gemt sig og blomstrer nu. Men egentlig ser det godt nu så de for lov at blomstre færdige inden de får spaden i hovedet.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt høre at det gælder bare om at plante roserne, give dem så gode forhold som muligt og så ser hvad der sker. Men rodskud - det har jeg ikke lyst til!

      Slet
  6. Jeg skal nok afholde mig fra at give dig gode råd om roser. Men det kan være, du en dag har lært så meget, at du kan give mig gode råd ;-)
    Når jeg ser det sidste billede, kan jeg ikke se, der er noget i vejen med dine hvide roser.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha! Ja lad os nu se til den tid. Jeg har 3 stk. Schneewitchen og den ene klarer sig nogenlunde - kun få pletter og gule blade men blomsterne er fine.

      Slet
  7. To have a nice garden with beautiful flowers is fantástic. It is much work too, but the result is wonderful. Greetings from Mallorca.

    SvarSlet
    Svar
    1. And greetings to you. Yes a garden full of flowers is wonderful even if we have to work hard at it.

      Slet