27/07/22

Klematis nybegynder

Jeg er nybegynder hvad angår klematis. Forrige år plantede jeg Clematis viticella 'Etoile Violette', en småblomstret klematis som blomstrer sent på sommeren. Året efter kom et enkelt skud med nogle blomster, og det var det. Jeg gav den godt med vand og gødning i foråret og der kom flere skud og blomster, men bladene er hurtigt blevet brune. Sidste sommer plantede jeg Clematis 'Albina Plena' en tidligblomstrende klematis og har glædet mig til at se den komme i gang. Jeg blev skuffet, da den lavede 3 små blade sidst i marts og gik fuldstændig i stå. Jeg vandede og gødede og vandede og gødede, og så kom der en lille stilk frem i maj og så gik den i stå igen. Æv! Mere vanding og gødning og så for et par uger siden gik den for alvor i gang (kan I se skuddet på billedet?). Min sandjord og tørke er vist hårdt for klematis - næste forår skal jeg være ekstra ekstra god ved dem.

10 kommentarer:

  1. Ja, de krever en god del vann hvis de skal vokse og blomstre. Din 'Etoile Violette' har jo blitt veldig fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi vil gerne have at de bliver fine med mange blomster så vand skal der til. Jeg er også blevet glad for 'Etoile Violette'.

      Slet
  2. Jeg er heller ikke heldig med clematis. Jeg har en Montana opad hegnet og den er fin. De andre jeg har plantet i tidernes løb er vist gået til de evige haver. Måske er min jord for leret, og din for sandet. Akja.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Akja! Der er ikke andet for end at prøve sig frem og blive rigtig glad når vi finder de rigtige planter til de rigtige steder!

      Slet
  3. Clematis er svær at få i gang, men når den så er i gang, klarer den sig uden vand - i hvert fald hos mig. Men jeg må dog sige, at hvis sommeren er meget tør som den næsten altid er herovre, så kniber det for blomsterne at springe ud. Men de overlever som regel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at vide. Så kan jeg passe lidt ekstra på dem i et par år og se om ikke de bliver glad for pladsen. Disse ærgerlige tørkesomre kan jeg selvfølgelig ikke gør så meget ved!

      Slet
  4. Jeg vil bestemt ikke sige jeg er ekspert (i noget som helst:) men har dog forstået at klematis er en skovplante som helst vokser i skyggen forneden, og dernæst sætter blomsterne i toppen efter den er klatret op gennem grenværk eller espallier eller hvad man nu tilbyder den. Kan det være problemet? Altså for megen sol på de nedre dele.
    Alligevel synes jeg jo nok der er kommet et flot eksemplar ud af den du først plantede, og måske følger den anden efter næste år.
    Jeg synes det fint du ikke giver op, men maser på igen! Godt gået!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror du har ret. Jeg har plantet hosta under den ene og når de bliver større burde det give mere skygge. Den anden er sat ved nogle græsser, som vil vokse rundt om den, men jeg holder dem godt væk nu, fordi jeg er bange for at de drikker alt vandet!! Ja hvad gør en klog?! Der er ikke andet for end at prøve sig frem.

      Slet
  5. Tålmodighed er noget, vi lærer på den hårde måde, vi haveejere. Vi ser helst, at planterne storblomstrer allerede året efter, at vi har plantet dem, men sådan går det jo sjældent. Se bare, hvor fin din klematis nu er blevet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i. Altid dejligt at glæde sig til "næste år ser det endnu bedre ud!"

      Slet